Bindend advies GcZ, 11 februari 2022, SKGZ202002473

Bindend advies GcZ, 11 februari 2022, SKGZ202002473

Uitspraak Geschillencommissie Zorgverzekeringen
Uitkomst: Afgewezen
Datum uitspraak: 11 februari 2022
Datum publicatie: 15 februari 2022

Verzoekster is de verzekeringsovereenkomst aangegaan, betalingsachterstand juist vastgesteld, aanmelding als wanbetaler bij het CAK terecht.

Verzoekster stelt dat tussen haar en de ziektekostenverzekeraar geen verzekeringsovereenkomst tot stand is gekomen. Om die reden is zij van mening dat geen sprake is van een betalingsachterstand, waardoor de aanmelding als wanbetaler bij het CAK ten onrechte heeft plaatsgevonden.
De commissie oordeelt dat tussen verzoekster en de ziektekostenverzekeraar een overeenkomst bestaat. Door de ziektekostenverzekeraar is gesteld dat hij hiertoe op 31 augustus 2016 een aanvraag heeft ontvangen.
Hoewel deze aanvraag niet is overgelegd, heeft de ziektekostenverzekeraar wel het kort daarna verstuurde polisblad aangeleverd. Hierop staan persoonlijke gegevens, zoals onder andere het BSN-nummer van verzoekster vermeld. De combinatie van deze gegevens kan alleen met medeweten van verzoekster aan de ziektekostenverzekeraar zijn verstrekt zodat voorshands aannemelijk is dat inderdaad een aanvraag is gedaan. Door de enkele aanvaarding van dit aanbod is de verzekeringsovereenkomst tot stand gekomen. Verzoekster heeft dit vermoeden niet ontkracht. Sterker nog, enkele weken nadien is door haar een betalingsregeling afgesproken voor de op dat moment achterstallige premie over de maanden september en oktober 2016. De verplichting tot premiebetaling kan enkel zijn gebaseerd op een bestaande verzekeringsovereenkomst. Daarbij is niet gebleken dat verzoekster toen elders was verzekerd tegen ziektekosten.
Het bestaan en de hoogte van de sindsdien verder opgelopen betalingsachterstand zijn door verzoekster onvoldoende bestreden. Zij is daarom terecht aangemeld als wanbetaler bij het CAK en de hoogte van de betalingsachterstand is door de ziektekostenverzekeraar juist vastgesteld.

Klacht indienen

Heb je een probleem waar je met jouw zorgverzekeraar niet uitkomt, dan kun je dit aan ons voorleggen.

Ik wil een klacht indienen

Gerelateerde uitspraken