Premie
thema icon

In de praktijk

Geschillencommissie: zorgverzekeraar heeft de betalingen van Amira verkeerd geboekt, extra kosten zijn onterecht

Amira moet extra kosten betalen, omdat zij haar premie te laat heeft betaald. Nadat zij de kosten wel heeft betaald, geeft de zorgverzekeraar nog steeds aan dat er een bedrag open staat. Amira vraagt de Geschillencommissie om hiernaar te kijken. Het blijkt dat de zorgverzekeraar Amira’s betaling verkeerd heeft geboekt. De zorgverzekeraar past dit aan.


Amira heeft een achterstand in de betaling van de premie. Het gaat om een bedrag van ruim € 280,-. Zij is door de rechter veroordeeld om deze premie alsnog te betalen. Ook moet Amira de kosten voor de procedure en de rente betalen, samen ruim € 210,-. Amira zegt dat zij alles heeft betaald. Volgens de zorgverzekeraar staat er nog een bedrag open.

Amira heeft de commissie bankafschriften gegeven. Daaruit blijkt dat Amira bij het betalen het nummer van de uitspraak van de rechter heeft genoemd. De zorgverzekeraar heeft de betalingen voor een deel gestort naar het incassobureau. Het andere deel heeft de zorgverzekeraar gebruikt voor een andere schuld van Amira. Amira vraagt de Geschillencommissie hiernaar te kijken.

De commissie beslist dat de zorgverzekeraar verkeerd heeft gewerkt. De zorgverzekeraar had de betalingen moeten boeken op de schuld waar de uitspraak van de rechter over ging. De zorgverzekeraar moet dit aanpassen. Ook blijkt Amira bijna € 70,- teveel heeft betaald. De zorgverzekeraar moet dit bedrag binnen veertien dagen aan Amira terugbetalen. Ook krijgt Amira de € 37,- terug die zij voor de procedure bij de geschillencommissie heeft betaald.

thema icon

In de praktijk

Ombudsman: zorgverzekeraar betaalt extra kosten voor dubbele rekening na overstappen

Judith stapt over naar een nieuwe zorgverzekeraar, maar krijgt in het nieuwe jaar nog een rekening van haar oude zorgverzekeraar voor haar premie. Bij het terugbetalen van de rekening gaat het mis, hiervoor worden extra kosten gerekend. Judith is het hier niet mee eens, maar betaalt de rekening toch. Daarna vraagt ze de Ombudsman om hulp. De Ombudsman neemt contact op met de zorgverzekeraar en zorgt ervoor dat Judith de extra kosten niet hoeft te betalen.


Judith is op 1 januari overgestapt naar een andere zorgverzekeraar. Haar oude zorgverzekeraar heeft toch de premie voor de maand januari van haar bankrekening afgeschreven. Een bedrag van ruim € 110,-. Judith is het daar niet mee eens en laat de premie door de bank terugboeken. Daarna krijgt ze van haar oude zorgverzekeraar nog een keer de premie van januari terug. Dat blijkt achteraf onterecht. De verzekeraar vraagt zonder uitleg opnieuw om betaling en stuurt rekeningen met extra kosten. Judith betaalt de rekening, maar wil de extra kosten van bijna € 90 graag terug. Met haar oude zorgverzekeraar komt Judith er niet uit. Zij vraagt de Ombudsman Zorgverzekeringen om hulp.

De Ombudsman vraagt de zorgverzekeraar om uitleg. Daarbij stelt de Ombudsman vragen. Bijvoorbeeld over de telefoongesprekken die Judith met de zorgverzekeraar heeft gehad.

De zorgverzekeraar laat de Ombudsman weten dat het met de premie voor januari niet goed is gegaan. Hij heeft begrip voor Judith’s situatie en besluit de extra kosten te betalen. Voor Judith is de klacht hiermee opgelost.

Box icon

Uitspraken Geschillencommissie Zorgverzekeringen

Deze uitspraak van de Geschillencommissie Zorgverzekeringen is gepubliceerd op onze website onder nummer SKGZ201701160. Onder hetzelfde nummer vind je ook het advies van Zorginstituut Nederland.

Klacht indienen?

Zijn er problemen met de zorgverzekeraar waar je zelf niet uitkomt? Leg je klacht aan ons voor.

Ik wil een klacht indienen