Wij vragen gegevens van u, zodat wij u goed kunnen helpen. Welke gegevens wij vragen en waarvoor wij deze gebruiken leest u hieronder. Ook leggen wij uit wat uw rechten zijn, wie toegang heeft tot uw gegevens en hoe lang wij de gegevens bewaren.
Deze privacyverklaring is niet van toepassing op websites van derden die door middel van links met deze website zijn verbonden. Wij kunnen niet garanderen dat deze derden op een betrouwbare of veilige manier met uw persoonsgegevens omgaan. Wij raden u aan de privacyverklaring van deze websites te lezen voordat u ze gebruikt.
De Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) is de zogeheten ‘verantwoordelijke’ voor de verwerking van uw gegevens. Dit houdt in dat de SKGZ beslist welke persoonsgegevens worden verwerkt, met welk doel dat gebeurt en op welke manier. Zo bereikt u de SKGZ:
Persoonsgegevens zijn alle gegevens die wij met u in verband kunnen brengen. Denk aan uw naam, uw telefoonnummer of e-mailadres. Maar bijvoorbeeld ook aan het IP-adres van uw computer. Het gaat om gegevens die herleidbaar zijn naar u als persoon.
Verwerken is een wettelijk begrip. Het gaat om alles wat met persoonsgegevens kan worden gedaan. Bijvoorbeeld: verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens.
Let op! De SKGZ mag geen burgerservicenummer (BSN) verwerken. Stuurt u ons een stuk met daarop een BSN-nummer? Maak dat nummer dan onleesbaar.
De behandeling van uw klacht/geschil over uw ziektekostenverzekeraar gaat volgens het Reglement van de Ombudsman Zorgverzekeringen en het Reglement van de Geschillencommissie Zorgverzekeringen. Deze reglementen zijn gebaseerd op de Zorgverzekeringswet, de Implementatiewet buitengerechtelijke geschillenbeslechting consumenten en het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft. De reglementen zijn goedgekeurd door de minister van Financiën.
Klik hier om te lezen hoe klachten en geschillen door de SKGZ worden behandeld.
- Welke gegevens: naam, adres, postcode, woonplaats, e-mailadres, telefoonnummer, eventuele andere contactgegevens, geboortedatum, een aanduiding van het onderwerp waarop de kwestie betrekking heeft, gegevens betreffende de gezondheid, financiële gegevens en (contact)gegevens van een eventuele gemachtigde of (wettelijk) vertegenwoordiger.
- Doel: goede en adequate organisatie, doeltreffende behandeling, verwerking en (intern) beheer van de bij geschillen, klachten, bemiddelings- en informatieverzoeken.
- Rechtsgrond: 1. ‘uw toestemming’ of ‘gerechtvaardigd belang’. Van ‘gerechtvaardigd belang’ is bijvoorbeeld sprake als u ons vraagt om u een papieren klachtenformulier te sturen. Of om u een informatiepakket toe te sturen. Dat kunnen wij alleen doen als wij uw adresgegevens verwerken.
2. Kunnen wij uw klacht niet behandelen, dan laten wij dat weten aan u en de ziektekostenverzekeraar waarover uw klacht gaat. Daartoe zijn wij wettelijk verplicht volgens de Implementatiewet buitengerechtelijke geschillenbeslechting consumenten.- Ontvangers: SKGZ-medewerkers, Ombudsman Zorgverzekeringen, leden van de Geschillencommissie Zorgverzekeringen, de medisch adviseur van de SKGZ, medewerkers van de ziektekostenverzekeraar waarover uw klacht/geschil gaat en medewerkers van Zorginstituut Nederland. De genoemde ontvangers krijgen de gegevens alleen als dat nodig is voor de behandeling van uw klacht/geschil.
Uw gegevens worden vastgelegd in ons registratiesysteem. Voor de bouw en het onderhoud van dit systeem schakelen wij externe partijen in. Met de externe partijen hebben wij afspraken gemaakt over de beveiliging van uw gegevens.
Wij behouden ons het recht voor om bij agressie of vermoeden van (psychisch, medisch of lichamelijk) gevaar voor uzelf of een ander (ook op papier) melding te maken bij de politie of een zorgpunt.
Doorgifte: wij geven uw gegevens niet door aan landen buiten de Europese Unie of een internationale organisatie.- Bewaartermijn: maximaal twee jaar na uw laatste contact met de SKGZ.
- Verplichting: u bent niet wettelijk of contractueel verplicht om uw persoonsgegevens aan ons te geven. Zonder uw toestemming kunnen wij u alleen algemene informatie geven; bemiddeling door de ombudsman of een uitspraak van de geschillencommissie is dan niet mogelijk.
- Geautomatiseerde besluitvorming: vindt niet plaats.
- Beveiliging: De persoonsgegevens die u invult op het online klachtenformulier worden beveiligd verstuurd. Personen die werken voor de SKGZ hebben een geheimhoudingsverklaring ondertekend. Verder hebben wij verschillende beveiligingsmaatregelen getroffen. Bijvoorbeeld om er voor te zorgen dat onbevoegden bij uw gegevens kunnen.
De SKGZ wil u zo goed mogelijk helpen. Daarom horen wij graag wat u vindt van onze behandeling van uw klacht/geschil over uw ziektekostenverzekeraar. U kunt daarvoor meedoen aan ons klanttevredenheidsonderzoek.
- Welke gegevens: uw e-mailadres. Naar dit adres sturen wij de vragenlijst.
- Doel: Het verzamelen van klantervaringen om onze dienstverlening te verbeteren. Het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft verplicht de SKGZ om periodiek de klanttevredenheid te onderzoeken.
- Rechtsgrond: uw toestemming.
- Ontvangers: de SKGZ medewerkers die het onderzoek uitvoeren en SurveyMonkey. SurveyMonkey is het bedrijf dat het programma levert dat de SKGZ gebruikt voor het onderzoek.
- Doorgifte: Wij delen uw gegevens alleen met SurveyMonkey. SurveyMonkey is gevestigd in de Verenigde Staten. In het privacybeleid van SurveyMonkey leest u wat dit bedrijf doet met uw gegevens. SurveyMonkey heeft zich geregistreerd onder het EU-U.S. Privacy Shield framework dat voldoende privacybescherming biedt.
- Verplichting: u bent niet wettelijk of contractueel verplicht om uw persoonsgegevens aan ons te geven. Maar zonder uw gegevens kunnen wij u geen vragenijst toesturen.
- Geautomatiseerde besluitvorming: vindt niet plaats.
De wet regelt dat de SKGZ partijen de mogelijkheid geeft voor het elektronisch delen van informatie. Daarvoor is de SKGZ-berichtenbox. Dit is een persoonlijke, beveiligde postbus voor digitale berichten van de SKGZ. Om gebruik te maken van de SKGZ-berichtenbox leggen wij gegevens van u vast. Lees meer over de SKGZ-berichtenbox >>
- Welke gegevens: uw geslacht, voorletter(s), achternaam, e-mailadres, mobiel telefoonnummer, wachtwoord en ip-adres. Van het ip-adres leggen wij niet de laatste cijfers vast. Verder verwerken wij gegevens met betrekking tot het gebruik van de programmatuur, technische en besturingsgegevens, gegevens ter bevordering van een goede werking en historische gegevens.
- Doel: beveiliging en toegangscontrole tot het SKGZ-berichtenboxsysteem. En het gebruik en onderhoud van het SKGZ-berichtenboxsysteem.
- Rechtsgrond: ‘uw toestemming’. Wij maken alleen een SKGZ-berichtenbox voor u aan, als u daarom vraagt. U kunt uw toestemming altijd intrekken. Wij verwijderen dan uw SKGZ-berichtenbox. En ‘gerechtvaardigd belang’: voor de goede werking van de berichtenbox en de beveiliging daarvan.
- Ontvangers: : de externe webbeheerder en de SKGZ medewerkers die belast zijn met de goede werking van het SKGZ-berichtenboxsysteem. Het bedrijf Messagebird krijgt uw mobiele telefoonnummer om u een sms met veiligheidscode te sturen.
- Doorgifte: wij geven uw gegevens niet door aan landen buiten de Europese Unie of een internationale organisatie.
- Bewaartermijn: een SKGZ-berichtenbox die één jaar niet is gebruikt, wordt automatisch verwijderd. Berichten die via de SKGZ-berichtenbox worden verzonden, blijven maximaal 28 dagen beschikbaar.
- Verplichting: u bent niet wettelijk of contractueel verplicht om uw persoonsgegevens aan ons te geven. Zonder uw gegevens kunnen wij geen SKGZ-berichtenbox voor u aanmaken. U ontvangt onze berichten dan per post.
- Geautomatiseerde besluitvorming: vindt niet plaats.
- Beveiliging: Wij hebben verschillende beveiligingsmaatregen genomen. Bijvoorbeeld om te zorgen dat onbevoegden bij uw gegevens kunnen. Zo zijn het wachtwoord en het bericht dat wij u sturen versleuteld. De externe webbeheerder kan het bericht niet lezen. Per bericht wordt een unieke link gebruikt. Deze link is beperkt geldig. Het bericht wordt verwijderd als de link is verlopen. Maandelijks kijken wij of de maatregelen nog voldoende zijn.
U kunt de SKGZ bereiken per chat. Hiervoor verwerken wij uw persoonsgegevens. We verwerken uw persoonsgegeven in LiveChat. In de privacyverklaring van LiveChat leest u wat dit bedrijf doet met uw gegevens.
- Welke gegevens: uw naam, inhoudelijke vraag met de bijpassende context. Indien van toepassing verwerken wij uw dossiernummer en/of e-mailadres.
- Doel: het beantwoorden van de door u gestelde vraag.
- Rechtsgrond: rechtvaardig belang. Het verwerken van de informatie is nodig om de gestelde vraag te kunnen beantwoorden.
- Doorgifte: wij geven uw gegevens niet door aan landen buiten de Europese Unie of een internationale organisatie. Hierover hebben wij met onze leverancier afspraken gemaakt.
- Bewaartermijn: we bewaren uw gegevens dertien maanden.
- Verplichting: u bent niet wettelijk of contractueel verplicht om uw persoonsgegevens aan ons te geven. Maar zonder uw gegevens kunnen wij uw vraag misschien niet beantwoorden.
- Geautomatiseerde besluitvorming: vindt niet plaats.
De SKGZ wil graag weten hoe ze haar werk kan verbeteren. Daarvoor worden bijvoorbeeld klantarena’s georganiseerd. Via een klantarena halen we ervaringen, wensen en verwachtingen op over het indienen van een klacht over zorgverzekeringen en zorgverzekeraars.
- Welke gegevens: uw naam, adres, woonplaats, e-mailadres, telefoonnummer, zorgverzekeraar, gegevens over leeftijd en opleidingsniveau.
- Doel: 1. Om klantfeedback te ontvangen. De gegevens zijn nodig om contact op te nemen met de personen die zich hebben opgegeven.
2. De gegevens zijn daarnaast ook nodig om een keuze te maken in mensen die we benaderen. Het doel is een dwarsdoorsnede van de samenleving te bevragen.- Rechtsgrond: ‘gerechtvaardigd belang’ om de hiervoor genoemde doelen te realiseren. Wij verwerken allen de gegevens die wij van u krijgen. Het doen van onderzoek naar mogelijkheden om onze dienstverlening te verbeteren vinden wij belangrijk. Het doen van klantonderzoek is voor de SKGZ ook een wettelijke verplichting. Bijvoorbeeld op grond van de Implementatiewet buitengerechtelijke geschillenbeslechting consumenten en het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft.
- Ontvangers: het personeel van de SKGZ dat belast is met het organiseren van de klantfeedback. Alle informatie die u ons geeft, wordt anoniem verwerkt. Als u dat wilt, houden wij u op de hoogte van de resultaten van het onderzoek.
- Doorgifte: wij geven uw gegevens niet door aan landen buiten de Europese Unie of een internationale organisatie. Hierover hebben wij met onze leverancier afspraken gemaakt.
- Bewaartermijn: maximaal twee weken na afloop van de klantarena.
- Verplichting: u bent niet wettelijk of contractueel verplicht om uw persoonsgegevens aan ons te geven. Maar zonder uw gegevens kunnen wij u niet uitnodigen voor de klantarena.
- Geautomatiseerde besluitvorming: vindt niet plaats.
Reageert u op een vacature? Dan verwerken wij uw gegevens.
- Welke gegevens: uw naam, titel, adres, woonplaats, e-mailadres, telefoonnummer, eventueel bankrekeningnummer, nationaliteit, geboorteplaats, geslacht, gegevens over opleiding, cursussen en stages, gegevens over de functie waarnaar is gesolliciteerd, gegevens over eerdere functies, andere gegevens die u ons zelf verstrekt en gegevens die wij wettelijk verplicht moeten verwerken. Bij minderjarige sollicitanten verwerken wij ook de contactgegevens van de ouder, voogd of verzorger.
- Doel: 1. de beoordeling van de geschiktheid van de sollicitant voor een functie die vacant is of kan komen, 2. de afhandeling van de door de sollicitant gemaakte onkosten, 3. de interne controle en de bedrijfsbeveiliging, en 4. de uitvoering of toepassing van wetgeving.
- Rechtsgrond: ‘gerechtvaardigd belang’ om de hiervoor genoemde doelen te realiseren. Of het uitvoeren van een overeenkomst
- Ontvangers: het personeel van de SKGZ dat belast is met de sollicitatieprocedure of die daarbij noodzakelijk zijn betrokken. Indien de sollicitant aan een medische of psychologische keuring of een assessment wordt onderworpen, worden aan de keurende arts, de psycholoog of degene die belast zijn met het assessment alleen die persoonsgegevens verstrekt die noodzakelijk zijn met het oog op de keuring of het assessment.
- Doorgifte: wij geven uw gegevens niet door aan landen buiten de Europese Unie of een internationale organisatie.
- Bewaartermijn: maximaal vier weken nadat de sollicitatieprocedure is geëindigd. De gegevens worden maximaal één jaar na de beëindiging van de sollicitatieprocedure bewaard, indien u daarvoor toestemming geeft.
- Verplichting: u bent niet wettelijk of contractueel verplicht om uw persoonsgegevens aan ons te geven. Maar zonder uw gegevens kunnen wij uw sollicitatie niet beoordelen.
- Geautomatiseerde besluitvorming: vindt niet plaats.
De SKGZ onderhoudt met verschillende relaties contact. Hiervoor verwerken wij persoonsgegevens van deze relaties. Deze verwerken wij in Perfectview. In de privacyverklaring van Perfectview leest u wat dit bedrijf doet met uw gegevens.
- Welke gegevens: de naam, functie, e-mailadres, telefoonnummer van de contactpersoon. De Naam, contactgegevens en adresgegevens van het bedrijf waar de contactpersoon werkt.
- Doel: het opbouwen en beheren van het relatiebestand van de SKGZ.
- Rechtsgrond: gerechtvaardigd belang. Het registeren van de persoonsgegevens is nodig om de relatie te onderhouden. We noteren hiervoor niet meer gegevens dan noodzakelijk is.
- Ontvangers: medewerkers van de SKGZ die de contactgegevens nodig hebben voor het onderhouden van de externe contacten.
- Doorgifte: wij geven uw gegevens niet door aan landen buiten de Europese Unie of een internationale organisatie. Hierover hebben wij met onze leverancier afspraken gemaakt.
- Bewaartermijn: Voor de duur van de relatie. Op verzoek van de betrokkene kunnen de gegevens ieder moment worden gewist.
- Verplichting: u bent niet wettelijk of contractueel verplicht om uw persoonsgegevens aan ons te geven. Maar zonder uw gegevens kunnen wij geen contact met u onderhouden.
- Geautomatiseerde besluitvorming: vindt niet plaats.
De SKGZ heeft een account op Twitter en LinkedIn. Lees de privacyverklaringen op Twitter en LinkedIn om te weten hoe deze bedrijven met uw privacy omgaan. Twitter en LinkedIn hebben zich geregistreerd onder het EU-U.S. Privacy Shield framework dat voldoende privacybescherming biedt.
Wij hebben een Hootsuite-account om te meten wat er op social media wordt gecommuniceerd over zorgonderwerpen of de SKGZ. Deze tool gebruiken mij ook voor het inplannen van ons social media gebruik. In de privacyverklaring van Hootsuite leest u wat dit bedrijf doet met uw gegevens. Hootsuite is gevestigd in Canada. Canada is door de Europese Commissie aangewezen als land met voldoende privacybescherming.
Wij adviseren u om geen persoonlijke informatie met ons te delen via Twitter en LinkedIn! Heeft u een vraag over een probleem tussen u en uw zorgverzekeraar, bel ons dan op 088 900 6 900. Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 08.30 en 17.00 uur.
Voor het tonen van video’s, gebruiken wij Vimeo. Wanneer u een video op onze website bekijkt dan kan het bedrijf Vimeo.com bepaalde cookies plaatsen. Wij hebben geen controle over deze cookies of het gebruik hiervan. Ook verkrijgt Vimeo uw IP-adres. Dit geldt ook als u niet bent aangemeld bij Vimeo of geen account heeft bij Vimeo. De door Vimeo verzamelde informatie wordt doorgestuurd naar de Vimeo-server in de Verenigde Staten. Vimeo heeft zich geregistreerd onder het EU-U.S. Privacy Shield framework dat voldoende privacybescherming biedt. In de privacyverklaring van Vimeo leest u hoe het bedrijf omgaat met de verzamelde persoonsgegevens.
Als u bent ingelogd op uw Vimeo-account, staat u Vimeo toe om uw surfgedrag rechtstreeks aan uw persoonlijke profiel te koppelen. U kunt dit voorkomen door uit te loggen bij uw Vimeo-account.
Deze website maakt gebruik van Google Analytics. Dat betekent dat wij via cookies onderzoeken hoe mensen onze website gebruiken. Zo kunnen wij onze site verder verbeteren. Bijvoorbeeld door te werken aan het gebruiksgemak of door aanvullende informatie te bieden. Wilt u een idee krijgen hoe Google Analytics werkt? Kijk dan op de website van Google.
In onderstaand overzicht staan alle cookies die tijdens een bezoek aan SKGZ.nl op uw computer geplaatst kunnen worden. U ziet hier ook welke informatie wij zo bijhouden en hoe lang de cookies bewaard worden.
Naam Doel Geldigheid PHPSESSID Interne sessies opslaan Verloopt direct na het verlaten van de website _ga Bijhouden van bezoekersstatistieken 2 jaar _gat Bijhouden van bezoekersstatistieken 10 minuten U kunt het gebruik van cookies weigeren. In dat geval kunt u wellicht niet alle mogelijkheden van deze website benutten. Door gebruik te maken van de website geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies en het verwerken daarvan door Google.
Tegelijkertijd zorgen wij ervoor dat de cookies minimale gevolgen hebben voor de privacy van onze websitebezoekers. Daartoe volgen wij de ‘Handleiding privacyvriendelijk instellen van Google Analytics’ uit 2015 van de Autoriteit Persoonsgegevens.
De uitspraken van de Geschillencommissie Zorgverzekeringen worden zonder namen van personen gepubliceerd op de uitsprakensite van de SKGZ: www.kpzv.nl. U kunt zich daar ook aanmelden voor het ontvangen van een uitsprakenoverzicht per e-mail. Hoe wij omgaan met uw gegevens rondom de uitsprakensite leest u in de privacyverklaring op: https://www.kpzv.nl/privacy.
Zorgverzekeringslijn is onderdeel van de SKGZ. Zorgverzekeringslijn geeft onafhankelijk advies en praktische tips voor het oplossen van zorgverzekeringsschulden. Voor de privacyverklaring van Zorgverzekeringslijn verwijzen wij u naar: https://www.zorgverzekeringslijn.nl/privacy/.
U heeft het recht om uw gegevens in te zien, te wijzigen, het gebruik te beperken, over te dragen of te laten verwijderen.
Hebben wij u gevraagd om toestemming voor het verwerken van uw persoonsgegevens? En heeft u daarvoor toestemming gegeven. Dan heeft u het recht deze toestemming in te trekken.
Verwerken wij uw gegevens op de rechtsgrond ‘gerechtvaardigd belang’, dan heeft u het recht om bezwaar te maken tegen de (verdere) verwerking van uw persoonsgegevens.
Meer weten over uw privacyrechten? Kijk op de website hulpbijprivacy.nl.
Wilt u gebruik maken van uw rechten? Stuur dan uw verzoek naar:
Wij laten u binnen vier weken onze beslissing weten.
Wij willen zeker zijn dat u echt degene bent waarover het gaat. Daarom kunnen wij aanvullende informatie van u vragen om uw identiteit vast te stellen.
Wanneer u niet tevreden bent over hoe de SKGZ met uw privacy omgaat, kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Wij vinden het belangrijk dat uw persoonsgegevens goed beschermd zijn. Daarom hebben wij technische beveiligingsmaatregelen getroffen. Ook hebben wij afspraken gemaakt met onze medewerkers en leveranciers. Heeft iemand toegang tot de persoonsgegevens zonder dat dit de bedoeling is? Of zijn de gegevens onterecht vernietigd of gewijzigd? Meldt dit dan op datalek@skgz.nl. Wij beoordelen dan de melding en ondernemen daarop actie.
De functionaris voor gegevensbescherming (FG) ziet toe op de naleving van de privacyregels. Bij de FG kunt u ook terecht met vragen over de verwerking van uw persoonsgegevens of uw privacyrechten. Zo bereikt u de FG:
De FG behandelt geen privacyklachten. Een privacyklacht wordt behandeld door de directeur volgens de interne klachtenprocedure van de SKGZ.
Deze privacyverklaring kan worden gewijzigd. Hierboven vindt u altijd de nieuwste versie. De huidige privacyverklaring is van 15 februari 2021.