Coronavirus

Het coronavirus houdt ons allemaal bezig. En we kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft. Bijvoorbeeld over wat de zorgverzekering wel en niet vergoedt. Wat te doen bij betalingsproblemen? Of wat de gevolgen zijn voor de behandeling van uw zaak door de SKGZ. Daarom hebben wij een aantal vragen en antwoorden voor u op een rij gezet. Wij vullen de informatie aan, als er iets nieuws te melden valt.

Voor actuele informatie en antwoorden op de meeste vragen over het coronavirus (COVID-19) kunt u het beste op de website van de Rijksoverheid en het RIVM kijken.

Ik heb moeite met het betalen door het coronavirus, wat nu?

Is door de gevolgen van het coronavirus uw inkomen veranderd? En heeft u daardoor moeite met betalen van een rekening van de zorgverzekeraar? Neem dan contact op met de zorgverzekeraar. Vaak is het mogelijk om een afspraak te maken over een betalingsregeling.

Op de website van Zorgverzekeringslijn leest u wat u nog meer kunt doen als u de rekening van de zorgverzekeraar niet kunt betalen.

 

Hoe helpt de zorgverzekeraar mij op dit moment met zorgadvies en bemiddeling?

Als u contact opneemt met uw zorgverzekeraar voor zorgadvies, dan informeert de zorgverzekeraar u zo uitgebreid mogelijk over de gevolgen van het coronavirus op de ziekenhuiszorg.

Veel behandelingen zijn in verband met het coronavirus uitgesteld. Zorgverzekeraars kunnen u niet garanderen dat de zorg bij een andere zorgverlener wel doorgaat. Of eerder ingepland kan worden. Veel zorgverleners zitten op dit moment in dezelfde situatie. De Nederlandse Zorgautoriteit heeft op 20 april 2020 een lijst  gepubliceerd met de behandelingen die als eerste weer worden opgestart.

Contactgegevens van de afdelingen zorgadvies zijn te vinden op de website
www.mijnzorgverzekeraar.nl.

 

Mijn behandeltraject is uitgesteld, moet ik twee keer mijn eigen risico betalen?

Stel u bent in 2019 een behandeltraject gestart bij een medisch specialist. Uw behandeling hiervoor zou in 2020 plaatsvinden. Door het coronavirus is uw behandeling uitgesteld. Er kan nu een situatie ontstaan dat u twee keer het eigen risico moet betalen. Namelijk het eigen risico van 2019 en het eigen risico van 2020.

De zorgverzekeraars gaan over deze situatie in gesprek met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de Nederlandse Zorgautoriteit. We houden u op de hoogte van de uitkomsten.

 

Hoe kan het dat ik een rekening ontvang voor het eigen risico van 2019, terwijl mijn behandeling zou plaatsvinden in 2020 en is uitgesteld?

Dit kan gebeuren als het intakegesprek van uw behandeling al in 2019 plaatsvond. Zodra u uw intake gesprek heeft gehad, opent de specialist het DBC. De DBC sluit meestal na 120 dagen. Vanaf dat moment mag het ziekenhuis de kosten voor het DBC factureren. Omdat op medisch specialistische zorg het eigen risico van toepassing is én omdat uw intakegesprek in 2019 heeft plaatsgevonden betaalt u het eigen risico van 2019. Deze rekening had u ook ontvangen als uw behandeling niet was uitgesteld vanwege het coronavirus.

Wat is een DBC?
Een medisch specialist brengt niet iedere handeling apart in rekening. De activiteiten die te maken hebben met uw ziekenhuisbezoek (eerste afspraak, onderzoek, operatie en nazorg) registreert de medisch specialist. Uit de ingevoerde handelingen volgt een Diagnose Behandel Code (DBC). Op basis van de DBC bepaalt het ziekenhuis de prijs (het tarief) voor uw behandeling.

Bereikbaarheid SKGZ

Is de SKGZ telefonisch bereikbaar?

De SKGZ is tijdens de openingstijden gewoon bereikbaar. Buiten de openingstijden kunt een voicemail inspreken met een terugbelverzoek.

Hoe spreek ik een terugbelverzoek in?
Hiervoor belt u naar: 088 900 6900. U spreekt dan onze voicemail in. Vermeld hierbij alstublieft ook uw naam, telefoonnummer en dossiernummer of postcode. Wij bellen u tijdens kantoortijden zo snel mogelijk terug.

Via mail, de SKGZ- berichtenbox en per post is de SKGZ ook gewoon bereikbaar. We doen ons best hierop zo snel mogelijk te reageren.

Gaat de bemiddeling van de Ombudsman Zorgverzekeringen door?
De bemiddeling van de Ombudsman Zorgverzekeringen verloopt telefonisch of per brief. Deze gaat daarom gewoon door.

Gaat de hoorzitting van de Geschillencommissie Zorgverzekeringen door?
De maatregelen rondom het coronavirus zorgen voor een bijzondere situatie. Een hoorzitting in persoon is daardoor, anders dan gebruikelijk, voorlopig niet mogelijk. Om onze dienstverlening ook nu zo goed mogelijk voort te zetten vinden hoorzittingen telefonisch plaats. Ook onderzoeken we de mogelijkheid om een hoorzitting met behulp van videobellen aan te bieden.