28 februari 2019
Edwin Niezen

Nieuw: thema's op website

Heeft u een probleem met uw zorgverzekeraar? Bijvoorbeeld over de vergoeding van een behandeling of de manier waarop u te woord bent gestaan? En u komt er samen niet uit? Dan kunt u bij ons terecht. Wij behandelen klachten van consumenten rond de zorgverzekering. Deskundig en onpartijdig.

Om u zo goed mogelijk te helpen, passen wij onze dienstverlening steeds aan. Wij gebruiken daarvoor de informatie uit bijvoorbeeld klanttevredenheidsonderzoeken en klantarena’s. Of de ervaringen bij andere klachteninstanties, zoals het Kifid, de SGC, de Huurcommissie of de Nationale Ombudsman. Hieronder leest u over drie veranderingen in de dienstverlening van de SKGZ.

1. Thema’s op website
Niet iedereen die contact heeft met de SKGZ heeft een klacht over zijn zorgverzekeraar. Wij krijgen ook vragen van consumenten die informatie zoeken over bijvoorbeeld wetten en regels. Daarom vindt u vanaf nu ook thema’s op onze website. Per onderwerp leest u:

De komende tijd breiden wij de thema’s verder uit.

2. Eenvoudig klachtenformulier en sneltest
U kunt uw klacht over uw zorgverzekeraar indienen met het klachtenformulier op onze website. Dit formulier is begin 2019 vernieuwd. Het ‘oude’ formulier kende twaalf stappen. Het nieuwe formulier heeft nog maar drie eenvoudige stappen. U kunt ook bewijsstukken meesturen. Uw klacht kunt u na het versturen direct opslaan of lezen in uw SKGZ-berichtenbox.

Niet elke klacht kunnen wij behandelen. Voordat u het klachtenformulier invult kunt u zelf testen of de SKGZ uw klacht mag behandelen. Zo voorkomt u dat u het klachtenformulier onnodig invult. Heeft u een vraag of twijfelt u? Neem gerust contact met ons op. U kunt ons bellen op 088 900 6 900. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 17.00 uur.

3. Bellen om uw klacht te bespreken
Graag bespreken wij met u hoe wij uw klacht het best kunnen behandelen. Daarom willen wij u bellen voordat wij met uw klacht aan de slag gaan. In het klachtenformulier kunt u hiervoor uw telefoonnummer invullen.

Wilt u liever niet gebeld worden? Geen probleem. Dan laat u de vraag met het telefoonnummer in het klachtenformulier leeg. Wij behandelen uw klacht dan volgens de standaard procedure.

Heeft u een tip voor ons?
Heeft u een idee hoe wij onze dienstverlening kunnen verbeteren? Wij horen het graag! U kunt hiervoor het ‘formulier tips’ gebruiken.


Lees ook:

24 november 2021

Nieuw reglement voor het behandelen van klachten door de SKGZ

Dit reglement geldt voor klachten en geschillen die na 1 januari 2022 bij de SKGZ worden ingediend.

Lees meer »
6 oktober 2021

Webinar: Alles over begin en einde zorgverzekering

Aan de hand van praktische voorbeelden vertellen we alles wat u hierover wil weten.

Lees meer »
8 september 2021

Buitenlandse zorg zonder overleg kan tot hoge kosten leiden

De SKGZ verwacht dat zorgconsumenten door wachttijden in eigen land vaker geneigd zijn om voor buitenlandse zorg te kiezen. Maar over de grens sneller aan de beurt zijn kan pijnlijke financiële gevolgen hebben.

Lees meer »
3 mei 2021

Jaarverslag: aantal klachten over de zorgverzekeraar in 2020 stabiel

In 2020 kwamen er 2661 klachten binnen. Ondanks de afschaling van de tweedelijnszorg in verband met COVID-19, bleef het aantal klachten daarmee ongeveer gelijk aan het jaar ervoor.

Lees meer »
22 april 2021

ADR-Nederland verbinden met civiele rechtspleging

Brief aan informateur mr. H.D. Tjeenk Willink op 21 april jongstleden.

Lees meer »
11 maart 2021

Webinar: Misverstanden oplossen over betalingsproblemen

Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk vertellen we hoe het juridisch zit en welke rechten en plichten een consument en zorgverzekeraar over en weer hebben.

Lees meer »
17 februari 2021

Hoe dien ik een klacht in bij mijn zorgverzekeraar?

Met behulp van tips en voorbeeldbrieven helpen we verzekerden op weg bij het indienen van een klacht bij de zorgverzekeraar

Lees meer »
26 januari 2021

Overstappen

Zegde u voor 31 december 2020 uw oude zorgverzekering op? Sluit dat uiterlijk 31 januari 2021 een nieuwe zorgverzekering af.

Lees meer »
12 november 2020

Zorgpremies voor 2021 bekend

Uiterlijk 12 november zijn alle zorgverzekeringen voor 2021 bekend. Bekijk uw nieuwe zorgpolis goed.

Lees meer »
7 oktober 2020

Flyer: zo helpt de SKGZ u op weg

Een informatieve flyer over het oplossen van een probleem met de zorgverzekeraar

Lees meer »