Bindend advies GcZ, 17 juli 2023, SKGZ202300640

Bindend advies GcZ, 17 juli 2023, SKGZ202300640

Uitspraak Geschillencommissie Zorgverzekeringen
Uitkomst: Toegewezen
Datum uitspraak: 17 juli 2023
Datum publicatie: 18 juli 2023

De zorgverzekeraar moet in zijn communicatie de aanspreekvorm van consument aanpassen.

Consument heeft in de Basisregistratie Personen (BRP) het geslacht laten aanpassen naar 'geslacht onbekend'. Nadien heeft consument de zorgverzekeraar verzocht de aanspreekvorm in de communicatie te wijzigen, in die zin dat consument in het vervolg genderneutraal wordt aangeschreven. In reactie hierop heeft de zorgverzekeraar meegedeeld dat alleen de niet-geautomatiseerde communicatie kan worden aangepast. Voor de geautomatiseerde communicatie is dit niet mogelijk.
De commissie overweegt dat de zorgverzekeraar op grond van artikel 4 Zvw de identiteit van zijn verzekerden moet vaststellen. Hiertoe behoort ook het geslacht, aangezien op dat punt een raakvlak bestaat met de dekking van de verzekeringsovereenkomst. Het geslacht staat vermeld in de BRP en de zorgverzekeraar dient deze registratie als uitgangspunt te nemen. Consument heeft de wijziging, overeenkomstig artikel A.15 van de voorwaarden van de zorgverzekering doorgegeven. Het betreft hierbij een belangrijke wijziging, aangezien aanpassing (achteraf) van de geboorteakte op dit moment alleen mogelijk is na rechterlijke tussenkomst.
Consument heeft deze procedure gevolgd om met ‘geslacht onbekend’ in de BRP te worden vermeld. Deze vermelding vormt thans voor de zorgverzekeraar een gegeven. De zorgverzekeraar heeft verklaard de wens van consument te begrijpen en de noodzaak van een aanpassing van zijn systemen te onderschrijven. Dat een dergelijke aanpassing praktische bezwaren met zich brengt, zoals door de zorgverzekeraar is gesteld, kan consument niet worden tegengeworpen. Dit betekent dat de zorgverzekeraar ervoor moet zorgen dat de aanspreekvorm in alle communicatie met consument in het vervolg genderneutraal is. Vanwege de omvang van de operatie wordt de zorgverzekeraar voor het aanpassen van zijn systemen een redelijke termijn gegund. Het verzoek wordt - met die toevoeging - toegewezen.

Box icon

Tags

Klacht indienen

Heb je een probleem waar je met jouw zorgverzekeraar niet uitkomt, dan kun je dit aan ons voorleggen.

Ik wil een klacht indienen

Gerelateerde uitspraken