Chat with us, powered by LiveChat Focus en impact - SKGZ
Menu overslaan

Samen doen wat helpt

SKGZ geeft informatie over zorgverzekeringen, bemiddelt bij klachten en doet uitspraken bij geschillen. Dat doen we met kundige en betrokken mensen. Maar achter deze basisfunctie schuilt een veel bredere rol: het blootleggen van structurele knelpunten in het zorgverzekeringssysteem. 

'Achter onze basisfunctie van voorlichten, bemiddelen en beslechten schuilt een veel bredere rol: het blootleggen van structurele knelpunten in het zorgverzekeringssysteem.'

Theunis Schaafstra

Directeur SKGZ

Met onze vier kerntaken versterken we de toegang tot zorg

  • Voorlichten en trainen
    Wij maken complexe regelgeving begrijpelijk via onze website, trainingen, gastlessen en samenwerkingen met hulpverleners. Zo vergroten we de zelfredzaamheid van (on)verzekerden en versterken we de preventiekracht van professionele hulpverleners.
  • Bemiddelen (Ombudsman Zorgverzekeringen)
    Via de Ombudsman Zorgverzekeringen helpen we verzekerden en verzekeraars om conflicten op te lossen.
  • Beslechten (Geschillencommissie Zorgverzekeringen)
    De Geschillencommissie biedt onafhankelijke uitspraken om juridische onduidelijkheden weg te nemen.
  • Signaleren & adviseren
    Wij geloven in de kracht van samenwerking. Door trends te analyseren en inzichten te delen met zorgverzekeraars, beleidsmakers en hulpverleners werken we aan een duurzaam zorgstelsel. 

De doeltreffendheid van onze inspanningen laten we jaarlijks onderzoeken via een effectmeting.


Effectmeting 2024 door Purpose

Knelpunten samen oplossen en voorkómen

Alle mensen met wie SKGZ contact heeft, vormen samen met de medewerkers de ‘ogen en oren’ van het zorgverzekeringsstelsel. Samen signaleren we knelpunten in de toegang tot zorg. Via periodieke rapportages delen we onze inzichten met zorgverzekeraars, toezichthouders, ketenpartners en beleidsmakers. Met als doel: bestaande knelpunten oplossen en nieuwe knelpunten voorkomen.

Zo brengen we ieder kwartaal de SKGZ Sensor uit, een rapportage met de meest in het oog springende signalen en trends rond de ‘toegang tot zorg’ vanuit zorgverzekeringsperspectief. We voegen daar duiding en casuïstiek aan toe, inclusief ideeën hoe het beter kan. De SKGZ Sensor verstrekken wij aan Zorgverzekeraars Nederland, Patiëntenfederatie Nederland, ministerie van VWS, NZA en het Zorginstituut.

Het online SKGZ Signalendashboard geeft alle zorgverzekeraars een actueel inzicht in de ontwikkeling van de eigen klachten, inclusief een vergelijking met de benchmark. Daarnaast ontvangen de zorgverzekeraars ieder kwartaal een operationele benchmarkrapportage. 

Bekijk onze rapportages en publicaties

'Kraan dicht'

'Vragen beantwoorden, bemiddelen bij klachten en geschillen beslechten, daarmee ben je eigenlijk aan het dweilen. Maar je wilt de kraan dicht hebben. Daarom speelt SKGZ ook een rol bij de beantwoording van Kamervragen en burgervragen aan het ministerie van VWS. We leveren inhoudelijke kennis, zodat de minister en de Kamer tot een goed onderbouwd standpunt kan komen.'

Marike Spanjaard

Directiesecretaris

voor extra focus en impact Ombudsthema's

Om impact te maken, richten we ons op urgente thema’s zoals vroegtijdige signalering van schulden, de toegang tot zorg voor arbeidsmigranten en het beter op op elkaar afstemmen van verwachtingen en regels over het vergoeden van bijvoorbeeld plastische chirurgie, transgenderzorg en hoortoestellen. 

Deze thema’s krijgen extra focus en aandacht om impactvolle verbeteringen te kunnen realiseren. De ene keer gebeurt dat achter de schermen, door knelpunten aan te kaarten en expertise in te brengen bij beleidsmakers. De andere keer door het onderwerp actief in de publiciteit te brengen en extra voorlichting te geven.

decoratief
Ga naar de ombudsthema's