Chat with us, powered by LiveChat Over SKGZ - SKGZ
Menu overslaan

Goede toegang tot zorg voor iedereen

Als je toegang tot zorg onder druk staat, kan dat grote gevolgen hebben. Het SKGZ-team werkt dagelijks aan oplossingen en zet zich in om problemen vóór te zijn. We helpen individuele verzekerden en werken samen met beleidsmakers, zorgverzekeraars en toezichthouders aan een betere toegang tot zorg voor iedereen. Dat doen we via vier functies die elkaar versterken: Voorlichten, Bemiddelen, Geschilbeslechting en Signaleren & adviseren. De optelsom maakt ons tot expertisecentrum op het gebied van zorgverzekeringen.

De optelsom tot expertisecentrum


Voorlichten
zelfregie én preventiekracht verder versterken

Veel problemen ontstaan door onbekendheid met de regels en wetten van het zorgverzekeringsstelsel. Daarom is voorlichting belangrijk. Met als doel: consumenten beter in staat stellen keuzes te maken, betaalproblemen te voorkomen en financiële zorgverzekeringskwesties op te lossen. Via de website, chat en telefoon geven we uitleg en tips over de soms ingewikkelde regels, rechten en plichten van de Zorgverzekeringswet. Daarnaast verzorgen we trainingen voor hulpverleners, geven we gastlessen op scholen en werken we samen met partners in het zorgstelsel.

Bemiddelen (Ombudsman Zorgverzekeringen)
samen oplossingen vinden

Heb je een klacht en kom je er met je zorgverzekeraar niet uit? Dan kun je terecht bij de Ombudsman Zorgverzekeringen en haar team bemiddelaars. Dit team kijkt verder dan alleen de regels. Onze bemiddelaars staan nadrukkelijk stil bij de bedoeling achter de regelgeving. Anders gezegd; pakt de maatregel rechtvaardig uit? Hierdoor vinden we oplossingen waarmee mensen verder kunnen.

Beslechten (Geschillencommissie)
laagdrempelig, zorgvuldig en duidelijk

Soms is het wenselijk of nodig dat er een besluit wordt genomen om een (juridische) onduidelijkheid weg te nemen. De Geschillencommissie kan in die gevallen een bindende uitspraak doen. Beide partijen moeten zich aan die uitspraak houden. Deze uitspraken publiceren we op onze website, zodat ook anderen hiervan kunnen leren.

Signaleren en adviseren
samen knelpunten oplossen en voorkómen

Iedereen die contact heeft met SKGZ draagt bij aan ons inzicht in de werking van het zorgverzekeringsstelsel. We zien dagelijks waar het schuurt in de toegang tot zorg. Die signalen zetten we om in adviezen aan zorgverzekeraars, cliëntenorganisaties, beleidsmakers en toezichthouders. Zo helpen we niet alleen individuen, maar ook het zorgsysteem als geheel vooruit.

'Laagdrempelig, zorgvuldig en duidelijk'

Wij luisteren naar beide partijen. We bestuderen alle stukken. We willen alle afwegingen horen, voordat we een knoop doorhakken. Dat laatste is de kern van het werk van de commissie. Wij komen pas in beeld als andere activiteiten, van voorlichting tot bemiddeling, niet tot een goede oplossing hebben geleid.

Prof. mr. Anniek de Ruijter

Voorzitter Geschillencommissie

'In gesprek over verbeteringen'

'We leggen werkbezoeken af om op strategisch niveau signalen en ontwikkelingen met de verzekeraars te bespreken. Daarnaast zijn er operationele werkbezoeken aan zorgverzekeraars om opvallende ontwikkelingen te bespreken. Hierin komt onder meer de ontwikkeling van het aantal klachten per onderwerp aan de orde. Maar we staan ook stil bij het verloop van het klachtenproces, relevante actuele ontwikkelingen en inhoudelijke signalen die wij hebben ontvangen. Met de inzichten uit deze gesprekken kunnen we samen de toegang tot zorg verder verbeteren.'

Theunis Schaafstra

Directeur

Ontdek SKGZ

Ook handig

Dien jouw klacht in

Wij helpen je graag