Een klacht indienen. Zo werkt het.

Stappenplan Klacht indienen

Een klacht over je zorgverzekeraar bij ons indienen. Zo werkt het.

Heb je een klacht over je zorgverzekeraar? Lees wat wij voor je kunnen betekenen.

Jij en jouw zorgverzekeraar

Jij en jouw zorgverzekeraar

Icone image
wekan

Bespreek eerst je klacht met jouw zorgverzekeraar.

Hopelijk komen jullie er samen uit. Je dient vaak eenvoudig een klacht in via de website van je zorgverzekeraar. Als je via deze link de naam van je zorgverzekeraar zoekt, kom je meteen op het klachtenformulier van de zorgverzekeraar.

Lees hier hoe je een klacht bij je zorgverzekeraar indient
tips

Tips

  • Neem altijd via een brief of de e-mail contact op met je zorgverzekeraar. Dan heb je bewijs.
  • Maak van alle documenten die je stuurt een kopie voor jezelf.
  • Maak van alle brieven die je verstuurt een kopie. Misschien heb je deze later nodig.
  • Staat jouw BSN-nummer op een document? Maak deze dan onleesbaar.
Bemiddeling door onze Ombudsman

Bemiddeling door onze Ombudsman

Step 3
weken

Niet tevreden?
Dien een klacht bij ons in.

Heb je een klacht ingediend bij de zorgverzekeraar en ben je het niet eens met zijn reactie? Of krijg je niet op tijd een reactie? Dien dan bij ons je klacht in. Je kunt binnen één jaar na de beslissing van de zorgverzekeraar op je klacht bij ons terecht. Wij kijken hoe wij je klacht het best kunnen behandelen.

Ik wil een klacht indienen
icon
step icon
weken

Wij laten je weten of we jouw klacht in behandeling mogen nemen.

We kijken eerst of wij je klacht mogen behandelen. Misschien vragen we nog extra informatie. Vaak bellen we even om je klacht te bespreken. Mogen wij je klacht niet in behandeling nemen? Dan laten we dat direct aan jou en je zorgverzekeraar weten. Wij kunnen je dan niet verder helpen.

Lees hier welke klachten wij niet kunnen behandelen
icon
step icon
weken

Wij kijken of onze Ombudsman kan bemiddelen tussen jou en je zorgverzekeraar.

Wij onderzoeken het meningsverschil tussen jou en je zorgverzekeraar. Wij kijken of onze Ombudsman kan bemiddelen tussen jou en je zorgverzekeraar. We letten bijvoorbeeld op de verzekeringsvoorwaarden en de regels van de overheid. Heeft bemiddelen geen zin? Dan leggen we aan jou en je zorgverzekeraar uit waarom niet.

icon
step icon
weken

Wij gaan in gesprek met jouw zorgverzekeraar.

Heeft bemiddelen tussen jou en je zorgverzekeraar zin? Dan vragen we je zorgverzekeraar nog eens naar je klacht te kijken. Wij kunnen extra vragen stellen om de klacht goed duidelijk te krijgen. De zorgverzekeraar krijgt kopieën van alle informatie die wij van jou hebben ontvangen.

icon
step icon
weken

Wij laten jou en je zorgverzekeraar weten wat de uitkomst is.

Wij kijken of een oplossing mogelijk is. Kreeg je bijvoorbeeld geen vergoeding voor jouw behandeling, terwijl jij vindt dat je hier wel recht op hebt? Mogelijk neemt de zorgverzekeraar na bemiddeling een ander besluit. Anders leggen wij je uit waarom de zorgverzekeraar jouw behandeling niet vergoedt. Misschien kunnen we een afspraak voor je regelen met een medisch adviseur van de zorgverzekeraar. Je ontvangt altijd een kopie van het antwoord van de zorgverzekeraar.

Neem je geen genoegen met de conclusie van de Ombudsman?

Ga dan naar onze Geschillencommissie.

Bekijk het stappenplan voor de Geschillencommissie
Onze Geschillencommissie

Onze Geschillencommissie

Step 1
Num icon

Laat ons weten dat je jouw klacht door onze Geschillencommissie wilt laten behandelen.

Onze Ombudsman kan niet altijd voor een oplossing zorgen. Neem je hier geen genoegen mee? Of wil je meteen een bindende uitspraak? Dan kan onze Geschillencommissie je klacht verder behandelen. Deze commissie is een alternatief voor de rechter. Wil je je klacht laten behandelen door onze Geschillencommissie? Geef dit binnen 90 dagen na het antwoord van onze Ombudsman aan ons door.

Step 2
Num icon

Wij laten je weten of de Geschillencommissie jouw klacht in behandeling neemt.

We kijken eerst of de Geschillencommissie jouw klacht mag behandelen. Misschien vragen we je nog om extra informatie. Vaak bellen we je even om je klacht te bespreken. Mogen wij jouw klacht niet in behandeling nemen? Dan laten we dat direct aan jou en je zorgverzekeraar weten. Wij kunnen je dan niet verder helpen.

Lees hier welke klachten wij niet kunnen behandelen

Voor een uitspraak van de Geschillencommissie betaal je €37,00 euro entreegeld. Als je gelijk krijgt van de Geschillencommissie, krijg je dit bedrag vrijwel altijd terug.

Step 3
Num icon

Neemt de Geschillencommissie je klacht in behandeling? Wij vragen je zorgverzekeraar om een reactie.

Wij melden het bij de zorgverzekeraar als onze Geschillencommissie je klacht in behandeling neemt. Wij vragen de zorgverzekeraar om een reactie. Wij sturen de zorgverzekeraar kopieën van alle informatie die jij ons hebt toegestuurd. Wij kunnen aanvullende vragen stellen om meer duidelijkheid te krijgen. Zodra wij een reactie van de zorgverzekeraar hebben ontvangen, laten we je dit weten.

Step 4
Num icon

Gaat je klacht over de basisverzekering? Dan vragen wij advies van Zorginstituut Nederland.

Gaat jouw klacht over de basisverzekering? Dan geeft Zorginstituut Nederland advies. Dit is wettelijk zo geregeld. Zorginstituut Nederland ontvangt kopieën van alle informatie die wij hebben ontvangen. De Geschillencommissie neemt het advies van Zorginstituut Nederland mee in haar keuze. Je ontvangt altijd een kopie van het advies van Zorginstituut Nederland.

Step 5
Num icon

De Geschillencommissie houdt een hoorzitting. Jij en je zorgverzekeraar kunnen hierbij aanwezig zijn.

Op een hoorzitting kunnen jij en je zorgverzekeraar jullie reactie mondeling toelichten. Je kunt hier persoonlijk uitleggen waarom je het niet eens bent met jouw zorgverzekeraar. Een hoorzitting is niet verplicht. Wil je wel een hoorzitting? Dit kan telefonisch, via videobellen of op ons kantoor in Zeist.

Num icon

Is nog niet alles duidelijk? De Geschillencommissie doet dan meer onderzoek.

Is na de hoorzitting nog niet alles duidelijk voor de Geschillencommissie? Of vindt de commissie een medisch onderzoek nodig? Dan kan ze meer onderzoek doen. Je ontvangt hierover bericht.

Step 7
Num icon

De Geschillencommissie laat haar uitspraak schriftelijk weten

Tussen 6 tot 8 weken na de hoorzitting brengt de Geschillencommissie een advies uit. Als dit advies bindend is, dan moeten jij en je zorgverzekeraar zich aan de beslissing houden. Je krijgt schriftelijk uitleg hoe de beslissing tot stand is gekomen. Ook de zorgverzekeraar en Zorginstituut Nederland ontvangen deze uitleg.

De uitspraak wordt (zonder jouw naam en adres) op deze website gezet.

Uitspraken Geschillencommissie Zorgverzekeringen

Een uitspraak van de Geschillencommissie heeft ongeveer een doorlooptijd van 4 tot 6 maanden.