Chat with us, powered by LiveChat Klacht indienen? Zo werkt dat - SKGZ
Menu overslaan

De procedure als je een klacht indient bij SKGZ

Heb je een klacht over je zorgverzekeraar of over hoe je persoonsgegevens zijn verwerkt? Dan kun je bij SKGZ terecht. Hieronder lees je wat SKGZ voor je kan doen, wanneer je klacht in behandeling wordt genomen en hoe de procedure werkt.

decoratief

In het kort

  • SKGZ behandelt klachten over zorgverzekeraars en de verwerking van persoonsgegevens.
  • De Ombudsman Zorgverzekeringen bemiddelt kosteloos.
  • Voor een uitspraak van de Geschillencommissie Zorgverzekeringen betaal je € 37,-.
  • SKGZ is onafhankelijk en erkend door de overheid. 
  • Je kunt ook iemand machtigen om namens jou te handelen.

Hoe dien je een klacht in?

  1. Dien je klacht eerst in bij je zorgverzekeraar.
  2. Krijg je geen reactie binnen 6 weken of ben je ontevreden over het antwoord? Dan kun je terecht bij SKGZ.
  3. Je kunt je klacht online indienen. 

Let op

  • Je moet eerst zelf een klacht bij je zorgverzekeraar indienen en hierop een (schriftelijke) reactie hebben gekregen, voordat SKGZ je kan helpen. 
  • Dien je klacht in binnen 1 jaar nadat je de reactie op jouw klacht van je zorgverzekeraar hebt ontvangen.
  • SKGZ behandelt geen klachten over zorgverleners, gemeenten of andere instanties.

Wanneer kan SKGZ  je klacht niet behandelen?

SKGZ behandelt je klacht niet als:

  • De klacht ouder is dan 1 jaar.
  • Je klacht al door de rechter behandeld wordt.
  • Je geen entreegeld betaalt voor de Geschillencommissie.
  • Het gaat om een probleem tussen je zorgverlener en je zorgverzekeraar.
  • Je een groepsklacht indient.

Let op

Heeft je zorgverzekeraar niet volgens de regels naar SKGZ doorverwezen? Dan heb je 90 dagen extra de tijd om je klacht in te dienen. 

De Ombudsman probeert eerst te bemiddelen

Na ontvangst van jouw klacht probeert eerst de Ombudsman een oplossing te vinden. Lukt het niet om jouw klacht op deze manier op te lossen? Dan kan de Geschillencommissie Zorgverzekeringen een uitspraak doen. 

De Geschillencommissie kan een uitspraak doen

Leg je je klacht voor aan de Geschillencommissie dan kun je gebruikmaken van een hoorzitting? Schrijf vooraf op wat je wilt zeggen. Zo vergeet je niets. Stuur je notities mee of neem ze mee naar de zitting.

Wat kun je verwachten van een hoorzitting?

  • Duurt ongeveer 30 minuten.
  • Je kunt fysiek aanwezig zijn, of deelnemen via telefoon of videobellen.
  • De commissieleden stellen vragen, jij en je zorgverzekeraar kunnen reageren.
  • Er wordt een verslag gemaakt dat je vooraf mag inzien.

De Geschillencommissie doet meestal een bindende uitspraak. Je zorgverzekeraar moet zich hieraan houden. Jij ook, als je ermee instemt. Je kunt geen hoger beroep instellen. Alleen bij een ernstige fout kun je naar de rechter voor een zogeheten marginale toetsing.

Hoe lang duurt de procedure?

  • Bij de Ombudsman: binnen gemiddeld 8 weken nadat je dossier compleet is. Je hebt dan alle stukken aangeleverd. 
  • Bij de Geschillencommissie: binnen 90 dagen na de hoorzitting, of gemiddeld 26 weken vanaf ontvangst van het entreegeld.

Tip

Je hebt geen advocaat nodig als je een klacht indient. Maar je mag wel iemand om advies vragen. Je kunt ook iemand machtigen om namens jou op te treden. Dat hoeft geen advocaat of juridisch adviseur te zijn. Ook een familielid, kennis of vriend mag jou vertegenwoordigen.

Een klacht indienen