Bindend advies GcZ, 28 oktober 2020, SKGZ202000821
- 202000821
Uitspraak
De ziektekostenverzekeraar is een onderzoek gestart naar een door verzoeker gedeclareerde nota voor mondzorg. De nota betreft het plaatsen van vier kronen door een Thaise zorgaanbieder. Verzoeker heeft tijdens de looptijd van het onderzoek meerdere keren vragen gesteld aan de ziektekostenverzekeraar. Deze zijn niet (inhoudelijk) beantwoord. Uiteindelijk heeft de ziektekostenverzekeraar geconcludeerd dat geen sprake was van fraude. Lopende een (fraude)onderzoek hoeft de ziektekostenverzekeraar betrokkene niet inhoudelijk te informeren. De ziektekostenverzekeraar dient een deugdelijk feitenonderzoek uit te voeren in plaats van direct een persoonlijk onderzoek te starten. In de onderhavige situatie had de ziektekostenverzekeraar de originele nota kunnen opvragen bij verzoeker om met bijvoorbeeld een docubox te onderzoeken of er iets aan de nota was gewijzigd.
Uitspraak Bindend advies GcZ, 28 oktober 2020, SKGZ202000821