Bindend advies GcZ, 4 juli 2022, SKGZ202102374
- 202102374
Uitspraak
Vanwege het bereiken van het omzetplafond, kon verzoeker in december 2021 niet terecht bij de zorgaanbieder van zijn keuze. Verzoeker meent dat de ziektekostenverzekeraar en de zorgaanbieder zijn tekortgeschoten. Daarom vordert hij restitutie van de betaalde premie voor december 2021 en een schadevergoeding vanwege de uitgestelde behandeling. De ziektekostenverzekeraar wijst erop dat verzoeker niet heeft gekozen voor een restitutiepolis zodat het feit dat het omzetplafond werd bereikt aan verzoeker kan worden tegengeworpen. Van spoedzorg was in zijn geval geen sprake. Verzoeker wenste het gesprek over mogelijke alternatieven niet aan te gaan. De commissie oordeelt dat verzoeker, op grond van de door hem afgesloten zorgverzekering, recht heeft op de verzekerde zorg en andere diensten, niet op levering hiervan door een bepaalde zorgaanbieder. Gesteld noch gebleken is dat verzoeker destijds niet door de ziektekostenverzekeraar is geïnformeerd over het bestaan van omzetplafonds. Hij had toen kunnen kiezen voor een ander type polis of voor een andere zorgverzekeraar. De ziektekostenverzekeraar heeft over december 2021 het volledige risico gelopen zodat premierestitutie niet aan de orde is. Er is voorts geen sprake van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst waaruit een verplichting tot schadevergoeding voortvloeit. Het verzoek wordt daarom afgewezen.
Uitspraak Bindend advies GcZ, 4 juli 2022, SKGZ202102374