Hoe dien ik een klacht in bij mijn zorgverzekeraar
Voordat SKGZ een klacht in behandeling kan nemen is het belangrijk dat je eerst zelf contact opneemt met je zorgverzekeraar en een klacht indient. Je zorgverzekeraar beoordeelt de situatie dan opnieuw en geeft je een reactie. Hieronder lees je hoe je een klacht indient en waar je op moet letten.

In het kort
- Vraag of de zorgverzekeraar zijn reactie per brief of e-mail naar je opstuurt.
- Neem altijd via een brief of de e-mail contact op met je zorgverzekeraar.
- Maak van alle documenten die je stuurt een kopie voor jezelf.
- Maak van alle brieven die je verstuurt een kopie. Misschien heb je deze later nodig.
- Staat jouw BSN-nummer op een document? Maak het dan onleesbaar.
1. Neem contact op met je zorgverzekeraar
Je kunt je klacht indienen via de website van je zorgverzekeraar of per post. Bekijk de lijst met contactgegevens. Nederlandse zorgverzekeraars.
Staat je zorgverzekeraar niet op de lijst? Neem dan contact met ons op.
2. Dien je klacht in
Leg in je klacht uit waarom je het niet eens bent met je zorgverzekeraar en stel een oplossing voor.
Houd de uitleg kort en duidelijk.
- Zijn er meer punten waarover je een klacht hebt? Omschrijf deze dan per punt. En vraag je zorgverzekeraar per punt te reageren.
- Vraag je zorgverzekeraar om een reactie per brief of per mail.
3. Bewaar kopieën
Bewaar een kopie van het ingevulde klachtenformulier of van de brief. Wil je bewijsstukken opsturen naar de zorgverzekeraar. Bijvoorbeeld een rekening of een brief van je arts. Stuur dan een kopie op en houd zelf het origineel. Maak je burgerservicenummer (BSN) onleesbaar.
4. Wacht op een reactie van je zorgverzekeraar
Krijg je niet binnen 4 weken een reactie van je zorgverzekeraar. Dien dan je klacht in bij SKGZ.