Interview met Joris Fijn van de Belastingdienst: Zorg voor de relatie
De voorlichters van SKGZ werken regelmatig samen met de relatiebeheerders van de Belastingdienst. Team relatiebeheer staat opgesteld om helpers en dienstverlenende organisaties te ondersteunen bij de hulp die zij bieden aan burgers bij het zakendoen met de Belastingdienst. Maar hoe zit dat er in de praktijk uit? We vragen het aan Joris Fijn, landelijk relatiebeheerder bij de Belastingdienst.
Verbinding met het maatschappelijk netwerk
Wat doe jij als landelijk relatiebeheerder?
“ Ik maak verbinding tussen de Belastingsdienst en landelijk opererende organisaties die bezighouden met schuldhulp en financiële dienstverlening zoals bijvoorbeeld NVVK en Aegis . Soms lopen processen minder goed of lopen ze anders dan verwacht. Bijvoorbeeld een signaal over doorlooptijden van een bepaald proces speel ik intern door om te kijken wat we hieraan kunnen doen. Daarnaast voed ik het netwerk met onze informatie en ben ik een persoonlijk contact binnen die hele grote Belastingdienst. Ik ben als relatiebeheerder niet van de inhoud, maar vooral van de verbinding. We doen ook een beroep op het netwerk als we nieuwe zaken ontwikkelen zodat we ervaringen hierin mee kunnen nemen.”
Persoonlijk gezicht dichter bij de burger
Het lijkt of we jou en je collega relatiebeheerders steeds vaker zien in het land. Klopt dat?
“Ja we zijn vaak te vinden op congressen en andere evenementen. Dit zijn voor ons vindplaatsen van signalen. Ons team is in 2016 gestart. Toen was de dienstverlening van de Belastingdienst behoorlijk afgeschaald; diverse kantoren waren gesloten en veel ging telefonisch of digitaal. Het aangekondigde afscheid van de blauwe envelop zorgde voor veel maatschappelijke onrust. Om maatschappelijk dienstverleners te ondersteunen bij het helpen van burgers is het team relatiebeheer gestart. Inmiddels proberen we weer dichter bij de burger te komen met allerlei manieren van contact op maat, bijvoorbeeld via videobellen, een afspraak bij een balie of steunpunt en zelfs een mobiel steunpunt in de vorm van een dienstverleningsbus."
Korte lijntjes voor maatschappelijke dienstverleners
“Niet alleen voor burgers maar ook voor maatschappelijke dienstverleners en wettelijk vertegenwoordigers proberen we de lijntjes kort te houden en daarom bieden wij een aantal extra diensten”, zegt Joris. “ Zo organiseren we op 11 december het eindejaarswebinar, hier praten we onze relaties bij over de laatste fiscale ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld een verbeterd aanmeld en afmeldproces voor beschermingsbewind. “Joris sluit af met de uitnodiging aan bewindvoerders en geïnteresseerden “maak het jezelf makkelijker en meld je aan voor dit webinar als je dat nog niet gedaan hebt.”
Extra diensten van de Belastingdienst voor maatschappelijk dienstverleners
- Sla de wachtrij over
Als een financieel dienstverlener met een cliënt in de spreekkamer zit en het algemene nummer (0800-0543) belt, kan hij direct erna 7060 intoetsen waardoor de wachtrij overgeslagen wordt. Dit kan alleen als de client erbij is! - Bezoek het kennisnetwerk
Het recent geheel vernieuwde kennisnetwerk is er speciaal voor maatschappelijk dienstverleners die mensen helpen bij belasting- en toeslagzaken. Met veel informatie, een forum voor onderlinge uitwisseling, nieuwsbrieven en ook een opleidingsmodule zoals het oefenen met aangifte doen en webinars. Alle relatiebeheerders staan met hun contactgegevens op kennisnetwerk. Als een individuele schuldhulpverlener vastloopt kan hij of zij ons benaderen. - Stella team voor lastige casussen
Voor complexe problemen met belastingen of toeslagen of problemen waarbij snel actie moet worden ondernomen. Bijvoorbeeld beslaglegging of dreigende huisuitzetting. Mail naar stella.maatschappelijk.dienstverleners@belastingdienst.nl. Er wordt binnen 24 uur contact opgenomen en je krijgt een vaste contactpersoon. - Voor vragen of contact met team relatiebeheer
Mail naar: maatschappelijkdienstverleners@belastingdienst.nl