Wachtlijstbemiddeling
Moet je te lang wachten op een behandeling of afspraak bij een zorgverlener? Dan kun je contact opnemen met je zorgverzekeraar. Die kan voor jou kijken of er een andere zorgverlener is waar je sneller terechtkunt. Dit heet wachtlijstbemiddeling. Zo krijg je mogelijk eerder de zorg die je nodig hebt.

In het kort
- Bij wachtlijstbemiddeling zoekt je zorgverzekeraar – desgevraagd - naar een plek bij een zorgaanbieder met een kortere wachttijd.
- De zorgverzekeraar kijkt eerst of er een zorgaanbieder is waarmee hij een contract heeft (“gecontracteerde zorg”).
- Als dat niet lukt, zoekt de zorgverzekeraar een plek bij een zorgaanbieder zonder contract. Vaak betaal je bij niet-gecontracteerde zorg zelf een deel van de kosten, afhankelijk van het type zorgverzekering. Heeft je zorgverzekeraar echter te weinig zorg ingekocht en kun je daardoor niet op tijd bij een zorgaanbieder met een contract terecht? Dan moet hij een groter deel of soms zelfs alle kosten vergoeden.
- Vraag altijd vooraf bij de zorgverzekeraar (en eventueel de zorgaanbieder) na welke kosten worden vergoed.
- Op de zorgverzekeraar rust een wettelijke zorgplicht. Dit betekent dat hij ervoor moet zorgen dat je binnen de afgesproken wachttijden, de zogeheten ‘treeknormen’, de verzekerde zorg krijgt waarop je bent aangewezen.
Wanneer is een wachttijd te lang?
De wachttijd hangt af van het soort zorg dat je nodig hebt. Voor sommige behandelingen is een wachttijd van een paar weken normaal, terwijl je in andere gevallen sneller geholpen moet worden.
Om te bepalen of een wachttijd acceptabel is, hanteren zorgverleners, zorgverzekeraars en patiëntenorganisaties de ‘Treeknormen’.
Dit zijn richtlijnen voor maximale wachttijden in de zorg. Hoewel deze normen niet wettelijk verplicht zijn, worden ze breed gedragen als redelijke wachttijd.
Goed om te weten: zorgplicht van de zorgverzekeraar
Zorgverzekeraars zijn verplicht ervoor te zorgen dat je op tijd de zorg krijgt die je nodig hebt. Dit heet de zorgplicht. Als de wachttijd bij een gecontracteerde zorgverlener langer is dan de Treeknorm, moet je zorgverzekeraar actief bemiddelen om een snellere oplossing te vinden. Dit kan betekenen dat je wordt doorverwezen naar een andere zorgverlener.
Wat kun je doen bij een lange wachttijd?
Heb je te maken met een wachttijd die volgens jou te lang is? Dit kun je doen:
- Vraag om wachtlijstbemiddeling. Neem contact op met je zorgverzekeraar en vraag of er een andere zorgverlener is waar je sneller terechtkunt.
- Informeer naar de vergoeding. Word je doorverwezen naar een zorgverlener zonder contract? Vraag dan goed na welke kosten worden vergoed en welk deel je mogelijk zelf moet betalen.
- Houd je administratie bij. Noteer met wie je hebt gesproken en wat er is afgesproken. Vraag om schriftelijke bevestiging van afspraken. Dit kan helpen als er later vragen ontstaan over de vergoeding of de zorgplicht van je zorgverzekeraar.
- Informeer bij je zorgverzekeraar of je voor de behandeling in het nieuwe ziekenhuis een verwijzing van je huisarts of huidige medisch specialist nodig hebt.
Wachtlijstbemiddeling of zorgbemiddeling?
Naast wachtlijstbemiddeling bestaat ook zorgbemiddeling. Hierbij helpt je zorgverzekeraar je niet alleen met wachttijden, maar ook met het vinden van een passende zorgverlener die aansluit bij jouw wensen en zorgbehoefte. Wachtlijstbemiddeling richt zich specifiek op het verkorten van wachttijden, terwijl zorgbemiddeling breder is en kan helpen bij:
- Het vinden van een gespecialiseerde zorgverlener.
- Zorg dichtbij huis.
- Een behandeling die beter past bij jouw situatie.
Wil je niet alleen sneller geholpen worden, maar ook weten welke zorgverlener het beste bij je past? Vraag je zorgverzekeraar dan naar de mogelijkheden voor zorgbemiddeling.
Praktische tip
Weet je niet zeker wat je rechten zijn of hoe je vergoeding geregeld is? Neem dan contact op met je zorgverzekeraar en vraag om uitleg. Zo voorkom je verrassingen achteraf.