18 juli 2018

Buitengerechtelijke geschilinstanties omarmen initiatief minister Dekker

 

Dit is een gezamenlijk NIEUWSBERICHT van de Geschillencommissie voor Consumentenzaken, de Huurcommissie, Kifid en de SKGZ.


18 juli 2018 – De vier buitengerechtelijke geschilinstanties zijn het eens met minister Dekker voor Rechtsbescherming: snelle, eenvoudige en gedegen oplossingen bij klachten en geschillen zijn belangrijk en leiden tot tevredenheid bij partijen. Minister Dekker schrijft dit in
zijn brief aan de Tweede Kamer van 11 juli 2018.

Dekker ziet mogelijkheden om buitengerechtelijke geschiloplossing on- en offline uit breiden. De Huurcommissie, De Geschillencommissie voor Consumentenzaken, Kifid (het Klachteninstituut financiële dienstverlening) en de SKGZ (Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen) zijn de vier buitengerechtelijke geschilinstanties voor consumenten in Nederland. Zij stellen hun kennis, kunde en ervaring graag ter beschikking om deze visie en ambities van de minister te ondersteunen. De minister geeft in de brief aan dat burgers eenvoudiger moeten kunnen overzien welke opties zij hebben voor een snelle oplossing van hun geschil. Daarvoor moet een roadmap komen met korte en bondige informatie. De vier organisaties onderstrepen uit ervaring het belang van goede informatie. Zij bieden daarom hun hulp aan om deze roadmap uit te werken, zodat burgers snel en gemakkelijk weten bij welke klachtinstanties zij terecht kunnen als alternatief voor de rechter.

Klachten zo snel mogelijk oplossen
De minister schrijft in zijn brief: ”Mensen die zelf tot overeenstemming zijn gekomen hebben immers vaker hun doel bereikt, hebben de problemen vaker opgelost en komen afspraken beter na. In daarvoor geschikte zaken geniet het dus de voorkeur dat mensen worden gestimuleerd en geholpen zelf zo veel mogelijk tot overeenstemming te komen.”  In de praktijk zien de vier organisaties al een beweging naar advies en bemiddeling ontstaan. Alle vier de organisaties anticiperen daarop met verschillende – reeds duurzame en goed ontvangen – initiatieven door klachten zo vroeg mogelijk in het proces op te lossen, bij voorkeur met bemiddeling. In 2017 losten de vier organisaties gezamenlijk ruim 17.000 klachten op. Dat klanten dit waarderen, blijkt uit de cijfers. Klanten van de vier organisaties geven een onderlinge oplossing gemiddeld een rapportcijfer van ruim een 8.

Samen werken aan goede oplossingen
De vier organisaties werken samen aan verbetering van de buitengerechtelijke oplossing van geschillen door bemiddeling, mediation of door bindend advies. Een goede gezamenlijke informatievoorziening over de bestaande mogelijkheden, zoals voorgesteld door minister Dekker, is hierbij een belangrijke randvoorwaarde. Daar zetten we ons graag voor in.


Lees ook:

24 november 2021

Nieuw reglement voor het behandelen van klachten door de SKGZ

Dit reglement geldt voor klachten en geschillen die na 1 januari 2022 bij de SKGZ worden ingediend.

Lees meer »
6 oktober 2021

Webinar: Alles over begin en einde zorgverzekering

Aan de hand van praktische voorbeelden vertellen we alles wat u hierover wil weten.

Lees meer »
8 september 2021

Buitenlandse zorg zonder overleg kan tot hoge kosten leiden

De SKGZ verwacht dat zorgconsumenten door wachttijden in eigen land vaker geneigd zijn om voor buitenlandse zorg te kiezen. Maar over de grens sneller aan de beurt zijn kan pijnlijke financiële gevolgen hebben.

Lees meer »
3 mei 2021

Jaarverslag: aantal klachten over de zorgverzekeraar in 2020 stabiel

In 2020 kwamen er 2661 klachten binnen. Ondanks de afschaling van de tweedelijnszorg in verband met COVID-19, bleef het aantal klachten daarmee ongeveer gelijk aan het jaar ervoor.

Lees meer »
22 april 2021

ADR-Nederland verbinden met civiele rechtspleging

Brief aan informateur mr. H.D. Tjeenk Willink op 21 april jongstleden.

Lees meer »
11 maart 2021

Webinar: Misverstanden oplossen over betalingsproblemen

Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk vertellen we hoe het juridisch zit en welke rechten en plichten een consument en zorgverzekeraar over en weer hebben.

Lees meer »
17 februari 2021

Hoe dien ik een klacht in bij mijn zorgverzekeraar?

Met behulp van tips en voorbeeldbrieven helpen we verzekerden op weg bij het indienen van een klacht bij de zorgverzekeraar

Lees meer »
26 januari 2021

Overstappen

Zegde u voor 31 december 2020 uw oude zorgverzekering op? Sluit dat uiterlijk 31 januari 2021 een nieuwe zorgverzekering af.

Lees meer »
12 november 2020

Zorgpremies voor 2021 bekend

Uiterlijk 12 november zijn alle zorgverzekeringen voor 2021 bekend. Bekijk uw nieuwe zorgpolis goed.

Lees meer »
7 oktober 2020

Flyer: zo helpt de SKGZ u op weg

Een informatieve flyer over het oplossen van een probleem met de zorgverzekeraar

Lees meer »