Huisartsenzorg

thema icon

In de praktijk

Acupunctuur is geen huisartsenzorg, de behandeling van Bart wordt niet vergoed

Bart moet geld terugbetalen aan zijn zorgverzekeraar voor behandelingen bij zijn huisarts. Hij is het hier niet mee eens en schakelt de Ombudsman is. De Ombudsman zoekt dit uit en komt erachter dat het gaat om acupunctuurbehandelingen. Deze worden niet vergoed vanuit het basispakket. Daarom is de terugvordering terecht en klopt het dat Bart de behandelingen zelf moet betalen.


Bart dient een klacht in over zijn zorgverzekeraar. Hij heeft een terugvordering van ruim € 500,00 gekregen van de zorgverzekeraar en is het hier niet mee eens. De Ombudsman Zorgverzekeringen vraagt de zorgverzekeraar om uitleg.

De zorgverzekeraar vertelt dat bij hem jarenlang rekeningen voor huisartsenzorg zijn ingediend. Deze rekeningen zijn door de zorgverzekeraar betaald. Later is uit onderzoek gebleken dat dit geen huisartsenzorg was, maar dat het gaat om acupunctuurbehandelingen. Deze behandelingen vallen niet onder de dekking van huisartsenzorg in het basispakket. Bart heeft ook geen aanvullende verzekering die de behandelingen wel zouden kunnen vergoeden. Daarom vraagt de zorgverzekeraar het betaalde bedrag terecht terug.

thema icon

In de praktijk

Zorgverzekeraar bemiddelt bij vinden huisarts voor Els

Het lukt Els niet om een nieuwe huisarts te vinden. Zij vraagt haar zorgverzekeraar hulp bij haar zoektocht, maar ook dit geeft geen resultaat. De Ombudsman helpt haar en verzoekt de zorgverzekeraar om nogmaals te zoeken. De zorgverzekeraar is dit namelijk verplicht. Na drie weken heeft Els toch een nieuwe huisarts.


Els zoekt een nieuwe huisarts. Ze heeft verschillende huisartsen gebeld. Deze huisartsen vond zij op de website van haar zorgverzekeraar. Geen enkele huisarts wil haar inschrijven. Zij heeft haar zorgverzekeraar om hulp gevraagd. Ook dat geeft geen resultaat. Els is het hier niet mee eens en dient een klacht in bij de SKGZ.

De Ombudsman Zorgverzekeringen vraagt de zorgverzekeraar of hij toch nog een keer wil bemiddelen bij het vinden van een nieuwe huisarts voor Els. Daarbij wijst de Ombudsman op de brochure “Een andere huisarts kiezen” van de Patiëntenfederatie Nederland en de Landelijke Huisartsen Vereniging. In deze brochure staat: “Uw zorgverzekeraar kan u helpen bij het vinden van een huisarts en zo nodig voor u bemiddelen“. Ook wijst de Ombudsman op de website van de Rijksoverheid. Daarop staat: “Lukt het niet een nieuwe huisarts te vinden, neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. De verzekeraar helpt een nieuwe huisarts te zoeken en kan eventueel bemiddelen“.

Box icon

Uitspraken Geschillencommissie Zorgverzekeringen

Alle uitspraken van de Geschillencommissie Zorgverzekeringen vind je op onze website. Bij de uitspraken vermelden we ook het bijbehorende advies van Zorginstituut Nederland.

Klacht indienen?

Zijn er problemen met de zorgverzekeraar waar je zelf niet uitkomt? Leg je klacht aan ons voor.

Ik wil een klacht indienen