Bindend advies GcZ, 4 december 2023, SKGZ202201934

Bindend advies GcZ, 4 december 2023, SKGZ202201934

Uitspraak Geschillencommissie Zorgverzekeringen
Uitkomst: Afgewezen
Datum uitspraak: 4 december 2023
Datum publicatie: 7 december 2023

Ziektekostenverzekeraar brengt terecht € 2,- per maand voor per post verzonden facturen.

Verzoeker heeft aan de commissie verzocht te bepalen dat de ziektekostenverzekeraar dient af te zien van het in rekening brengen van het bedrag van € 2,- per maand voor per post verzonden facturen ter zake van de premie en het eigen risico. Dit omdat verzoeker stelt te worden gedwongen gebruik te maken van automatische incasso of AcceptEmail.
De ziektekostenverzekeraar stelt dat terecht € 2,- per maand bij verzoeker in rekening wordt gebracht. Verzoeker betaalt op een andere wijze; hij betaalt te laat, en hij gebruikt bij de betalingen een onjuist kenmerk.
De commissie overweegt dat onderscheid moet worden gemaakt tussen betaalwijze en facturatie. Voor de betaalwijze moet er, naast automatische incasso, altijd één ander kosteloos alternatief zijn. Dat is hier het geval. Het kan vervolgens niet zo zijn dat verzoeker vanwege de facturatie gedwongen is om uit deze beide mogelijkheden te kiezen. Dat is echter niet het geval. Verzoeker kan de factuur downloaden, en hierop staat alle relevante informatie, zoals onderwerp, vervaldatum, bedrag en betalingskenmerk. Deze informatie is al bij ‘stap 1’ zichtbaar. Wordt gekozen voor een andere betaalwijze dan de beide, door de ziektekostenverzekeraar aangeboden vormen, dan leidt dit mogelijk tot extra kosten. Partijen kunnen hierover nadere afspraken maken, hetgeen in dit geval ook is gebeurd. Verzoeker is daarom € 2,- per maand verschuldigd.
Verder stelt de commissie vast dat verzoeker te laat en onder vermelding van het verkeerde betalingskenmerk betaalt. Dit neemt niet weg dat de ziektekostenverzekeraar het bepaalde in artikel 6:43, eerste lid, van het Burgerlijk Wetboek (BW) in acht moet nemen, zodat het hem niet vrij staat de betalingen naar eigen inzicht te boeken op andere maanden of andere verbintenissen. Correctie van deze boekingen is evenwel niet zinvol. Het verzoek wordt afgewezen.

Klacht indienen

Heb je een probleem waar je met jouw zorgverzekeraar niet uitkomt, dan kun je dit aan ons voorleggen.

Ik wil een klacht indienen

Gerelateerde uitspraken