Chat with us, powered by LiveChat Zoekresultaten - SKGZ
Menu overslaan

Zoeken

We vonden de volgende resultaten op "Ombudsman"

  • Ombudsman en Geschillencommissie

    De Ombudsman en Geschillencommissie van SKGZ bieden onafhankelijke hulp bij klachten en geschillen over zorgverzekeringen.

  • Ombudsman Zorgverzekeringen

    Kom je er niet uit met je zorgverzekeraar? De Ombudsman Zorgverzekeringen biedt gratis bemiddeling bij klachten over vergoedingen, eigen risico of behandelingen.

Uitspraken

Bindend advies GcZ

11 april 2025 - SKGZ202400954

Verzoekster heeft aan de commissie verzocht te bepalen dat de ziektekostenverzekeraar gehouden is alsnog vergoeding te verlenen voor implantaten ter plaatse van de elementen 12 en 22, kronen op de elementen 13 en 23, en de toekomstige behandelingen die hiermee samenhangen. Zij heeft hierbij onder andere verwezen naar de afgegeven akkoordverklaringen inzake fronttandvervanging. De ziektekostenverzekeraar heeft vergoeding geweigerd omdat het tandheelkundig functieprobleem met een eerdere behandeling werd verholpen, en de aangevraagde behandeling niet kon worden afgerond voor het bereiken van de leeftijd van 23 jaar, zoals de regeling inzake fronttandvervanging vereist. De commissie beslist tot afwijzing van het verzoek. De situatie van verzoekster voldoet niet aan de voorwaarden voor bijzondere tandheelkunde. Door de ziektekostenverzekeraar is met betrekking tot de regeling inzake fronttandvervanging aangevoerd, en door verzoekster niet bestreden, dat na een eerdere akkoordverklaring in 2017, en nogmaals in 2019, twee kronen met dummies zijn geplaatst op de plek van elementen 13 en 23, waarmee het bestaande functieprobleem toen is verholpen. Deze kronen zijn gedeclareerd met de prestatiecode R24. Volgens de website van de Nederlandse Zorgautoriteit betreft het hierbij een (permanente) kroon. Van een sindsdien ontstane noodzaak tot verdere behandeling is niet gebleken. De afwijzing van de ziektekostenverzekeraar is daarmee terecht.

Bekijk uitspraak

Bindend advies GcZ

11 april 2025 - SKGZ202401342

Verzoekster heeft de Geschillencommissie zorgverzekeringen (hierna: commissie) verzocht te beslissen dat zij (i) onjuist is voorgelicht over de vergoeding van de kosten van het zorghotel en (ii) de ziektekostenverzekeraar de kosten van het zorghotel aan haar dient te vergoeden. De ziektekostenverzekeraar heeft verklaard dat verzoekster geen medische indicatie had voor eerstelijnsverblijf en dat verzoekster steeds juist is geïnformeerd. De commissie overweegt dat op grond van artikel 2.12 van het Besluit zorgverzekering en artikel B.27 van de voorwaarden van de zorgverzekering aanspraak bestaat op vergoeding van eerstelijnsverblijf. In het geval van verzoekster ontbrak de noodzakelijke medische indicatie hiervoor. Voorts werd door de ziektekostenverzekeraar niet het vertrouwen gewekt dat, eventueel in afwijking van de verzekeringsvoorwaarden, toch vergoeding kon plaatsvinden. De telefoonnotities van de ziektekostenverzekeraar zijn op dit punt eenduidig. In het geschil tussen verzoekster en het ziekenhuis/de transferverpleegkundige over de informatieverstrekking kan de commissie niet treden. Waar het gaat om de informatieverstrekking door de ziektekostenverzekeraar geldt dat de verzekeringsvoorwaarden duidelijk zijn. Tijdens de telefoongesprekken met de ziektekostenverzekeraar is verzoekster correct geïnformeerd. De brochure spreekt over overleg met de huisarts, maar indien deze was benaderd zou hieruit geen medische indicatie voor eerstelijnsverblijf zijn gevolgd. De ziektekostenverzekeraar heeft onweersproken gesteld dat verzoekster naar huis mocht met thuiszorg of wijkverpleging. Het verzoek wordt afgewezen.

Bekijk uitspraak